Wanneer een document verstuurd wordt per mail via Venice ,al dan niet via de module E-Documenten, kan het gebeuren dat Outlook niet opstart of dat er geen mail wordt gestuurd via MAPI of dat Outlook steeds opnieuw vraagt een mail profiel te kiezen terwijl er zelfs in sommige gevallen maar 1 profiel aanwezig is in uw instellingen.
Hiervoor kunnen meerdere redenen zijn maar de meest voor de hand liggende controles zijn de volgende (in ons voorbeeld voor Office 2010)
Instellingen in Venice
In Venice moet u instellen hoe u wenst gebruik te maken van uw mail programma
- Klik op de Venice knop en kies Instellingen – Parameters – Configuratie werkstation
- Stel de parameter E-Mail in op Mapi of Outlook. Indien u kiest voor NEE of indien uw pc niet is verbonden met het internet dan zal u niet kunnen mailen vanuit Venice en zal de mail knop zelfs inactief komen te staan in Venice
Indien u kiest voor MAPI moet uw mail programma MAPI ondersteunen , voorbeelden hiervan zijn Microsoft Office Outlook, Outlook Express, Mozilla Thunderbird, Lotus Notes, Eudora, …
Standaadprofiel
De volgende stappen in deze Kbase zijn aanpassingen in Outlook en/of Windows en kunnen ernstige gevolgen hebben voor uw data.
Bij twijfel raden we steeds aan om een degelijke back-up te nemen van uw gegevens en contact op te nemen met uw IT verantwoordelijke!
- Ga naar Start – Configuratiescherm – Alle Configuratiescherm-onderdelen:
- Zoek de snelkoppeling naar Mail
- Klik op Show Profiles
- Kies het juiste profiel en onderaan duidt u aan dat dit het profiel is dat u standaard wenst te gebruiken
Compatibiliteit en rechten
Indien de bovenstaande stappen het probleem niet oplossen kan u ook het volgende (laten) nazien (door uw IT verantwoordelijke):
- Ga naar uw snelkoppeling van Outlook en klik er met de rechtermuisknop op
- Kies Eigenschappen
- Onder de tab Compatibiliteit kan u eventueel nazien of er bij de modus geen verkeerde OS werd aangekruist
- U kan ook kiezen voor “Dit programma starten als Administrator” (in sommige gevallen zal u ook een wachtwoord moeten ingeven en Venice ook als administrator opstarten)
Opnieuw maken of herstellen van het profiel
Indien bovenstaande stappen nog steeds geen oplossing bieden kan u In het slechtste geval uw profiel/account opnieuw (laten) maken of (laten) herstellen.
Wij raden aan om te zorgen voor een degelijke back-up van uw gegevens voor u de volgende stappen uitvoert of dat u contact opneemt met uw IT verantwoordelijke!
Het opnieuw maken van uw account of uw profiel doet u best via het Configuratiescherm, het herstellen van uw account kan u vanuit uw Outlook doen
- Kies File – info – Account settings
- Klik op uw account en kies “Repair”
Problemen specifiek met E-documenten?