Help, mijn dossierkast/dossier/boekjaar is verdwenen.

Wat kan u doen indien u Venice opstart en u komt tot de vaststelling dat een dossierkast, dossier of boekjaar is verdwenen uit het hiërarchisch overzicht van het hoofdmenu van Venice?

Het gebeurt soms dat Venice-gebruikers de helpdesk contacteren omdat een dossierkast, dossier of boekjaar uit het hiërarchisch overzicht is verdwenen. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. We zetten ze even op een rijtje alsook de overeenkomstige oplossing.

1. Een eerste oorzaak kan zijn dat u de dossierkast/het dossier/het boekjaar per ongeluk hebt verborgen.

1a. Hoe kan u achterhalen of een dossierkast/dossier/boekjaar verborgen werd?

U kan volgende procedure volgen om na te kijken of de dossierkast/het dossier/het boekjaar als verborgen werd aangeduid:
Klik op de Venice-knop en kies Weergave.
Vink de parameter Verborgen aan.

KB000442_01

Indien uw dossierkast/dossier/boekjaar als eigenschap Verborgen heeft, dan zal het item nu wel worden voorgesteld in het hiërarchisch overzicht. Een verborgen item kan herkend worden door het doorzichtig pictogram.

In onderstaand voorbeeld is het dossier ACC2 een verborgen dossier. U bemerkt dat het dossier voorafgegaan wordt door een ander pictogram dan het dossier erboven, dat niet verborgen is.

KB000442_02

1b. Hoe zorgt u er nu voor dat de dossierkast/het dossier/het boekjaar niet meer als verborgen aangeduid wordt?

Indien u nu Venice zou verlaten, dan zou de dossierkast/het dossier/het boekjaar opnieuw niet meer verschijnen. U zou dan de hierboven beschreven procedure nogmaals moeten volgen om het item weer zichtbaar te maken. U kan er echter voor zorgen dat de eigenschap Verborgen blijvend afgezet wordt. Dit doet u als volgt: Klik rechts op het item. U krijgt volgend scherm te zien:

KB000442_03

Vink Verborgen af.

2. Indien de dossierkast/het dossier/het boekjaar nog steeds niet verschijnt, dan is er iets anders aan de hand.

2a. Het is mogelijk dat het item geschrapt werd door een gebruiker.

U kan dit als volgt controleren: In het contextoverzicht in het hoofdmenu van Venice kan u controleren waar de dossierkast zich bevindt op uw systeem.

KB000442_04

Noteer dit pad.
Start verkenner van Windows op en ga naar het pad dat u zonet noteerde.
Controleer of er een map voorkomt die verwijst naar het dossier dat niet meer verschijnt.

Indien dat niet het geval is, dan werd het dossier daadwerkelijk geschrapt. Dan zal u verplicht zijn om een back-up van het dossier terug te plaatsen onder de dossierkast.

2b. Het is mogelijk dat de map die verwijst naar de dossierkast/het dossier/het boekjaar er nog is, maar dat er elementaire bestanden ontbreken.

Opdat een dossierkast zou verschijnen moet er een bestand ClData.ini in de map van de dossierkast voorkomen.
Opdat een dossier zou verschijnen moet er een bestand ClDoss.ini in de dossiermap voorkomen.
Opdat een boekjaar zou verschijnen moet er een bestand ClYear.ini in de boekjaarmap voorkomen.
Indien dat bestand ontbreekt, neem dan contact op met de helpdesk van Exact C-Logic om tot een oplossing voor uw probleem te komen.

Dit bericht is geplaatst in Boekhouding, Facturatie, Tip met de tags , , . Bookmark de permalink.