Venice voor drankenhandel

(Last Updated On: 7 september 2021)

U heeft een zaak in de drankensector?
Dankzij onze jarenlange ervaring stellen we vast dat Venice in de drankensector de ideale softwarepartner is voor de verwerking van uw administratie.

We sommen enkele argumenten op die door bestaande tevreden gebruikers zelf werden aangegeven.

Gestructureerd, overzichtelijk artikelbestand

In de eerste plaats vinden we bij de meeste drankhandelaars een groot aantal verschillende artikels. Dankzij de hiërarchische structuur kan u bv. makkelijk het artikel ‘Rode wijn cheval quancard’ aan de wijngroep ‘Rode Bordeaux wijnen 2009’ linken. Zo ziet u snel van elke wijn welke jaren u nog op voorraad heeft.

Men kan de artikels onderverdelen in verschillende groepen, bv. frisdranken, water, wijnen, bieren, likeuren…

Elke groep kan op zijn beurt bestaan uit meerdere subgroepen. Water kan bv. bestaan uit subgroepen plat, bruisend of licht bruisend. Wijn kan bestaan uit witte, rode en rosé-wijnen. Rode wijn kan op zijn beurt bestaan uit Bordeaux, Bourgogne,…

Belangrijk is een onbeperkt hiërarchisch overzicht dat uw artikels onderverdeelt volgens groep, type drank, merk, volume,…

KB000420_01

Leeggoed factureren

Specifiek in deze sector is de administratie voor leeggoedverwerking. Er wordt dan ook heel veel belang gehecht aan het eenvoudig koppelen van een bepaald leeggoedbedrag aan een bepaald artikel. Op een zeer snelle manier kunt u het leeggoedbedrag voor een bepaalde groep artikels invoegen of wijzigen.

Accijnzen

Hierbij aansluitend is natuurlijk de verwerking van accijnzen. U kan per artikel een accijnsbedrag bijhouden. Dit bedrag is reeds in de verkoopprijs opgenomen. Dit bedrag wordt automatisch in de documenten overgenomen waar u het eventueel nog kan wijzigen of schrappen.

Flexibele prijsopvolging

Ook een belangrijk onderwerp is het verhaal van staffelprijzen. In de artikelfiche noteert u de normale verkoopprijs (“catalogusprijs”) van een artikel. Deze prijs wordt automatisch op de verkoopdocumenten overgenomen. In sommige situaties wordt echter onderhandeld, dat bepaalde klanten voor precies hetzelfde artikel van een andere prijs kunnen genieten, of een speciale korting krijgen. Bij sommigen wordt deze gunstprijs zelfs gelinkt aan een hoeveelheid (verplichte afname) of aan een periode (promotieperiode). Venice volgt het vlekkeloos op.

Snel werken aan de kassa dankzij barcodes

Indien u met een groot aantal artikels werkt is het belangrijk dat het opzoeken zo efficiënt mogelijk georganiseerd wordt. Dit kunt u via uw artikelnummer organiseren, maar in vele gevallen is het werken met een barcode een nog betere oplossing. Aan een artikelfiche koppelt u dan een bepaalde barcode en tijdens de opmaak van leveringsbons of facturen aan de kassa hoeft u enkel nog de barcode in te lezen.

Voorraadbeheer

Een volledige en vlotte verwerking van uw voorraadbeheer is natuurlijk een must. Daarbij zorgt het opvragen van uw voorraadwijzigingen of –mutaties voor een sterke verduidelijking van uw voorraadhistoriek.

Een lay-out die overeenstemt met uw imago

Een elementaire zaak is het feit dat de opmaak van de documenten gewijzigd kan worden naargelang uw wensen. Wenst u vaste tekstlijnen of bepaalde logo’s op uw documenten te plaatsen, dan kan dit met de lay-out-editor, die standaard in het pakket aanwezig is.
Zo bent u ook in de mogelijkheid om een bestaand rapport (bv. historiek verkoop) naar eigen wensen om te vormen tot bv. een douanerapport.

KB000420_02

Een klantenbestand voor marketing

Vervolgens is een volledig overzicht van klanten en leveranciers een absolute vereiste. We denken aan het eenvoudig inbrengen en opvragen van adres-, communicatie-, infogegevens,…

Een mailing naar al uw klanten in een bepaalde regio moet via de integratie met Word en Excel in een handomdraai opgesteld zijn.

Statistieken

Een duidelijke rapportering is eveneens een noodzaak. Een bekende vraag die meteen beantwoord moet worden is ‘Voor welke omzet en welke artikels heeft een klant in een bepaalde periode bij mij gekocht?’.

Of een andere belangrijke vraag: ‘Hoeveel flessen wijn heb ik van een bepaald merk nog in voorraad?’. Gezien u al deze data heeft ingevoerd, rapporteert Venice u hierover zeer eenvoudig en duidelijk.

Nog interessante informatie zou de volgende kunnen zijn: ‘Wie heeft er vorig jaar allemaal Bordeaux gekocht van een bepaalde Chateau, want ik krijg nu het nieuwe jaar binnen en wil die mensen uitnodigen voor een degustatie’.

Dit bericht is geplaatst in Sector, Tip met de tags , , . Bookmark de permalink.