Permission error 94 op Windows 11

We kregen een paar meldingen van issues met nieuwe (Windows 11) computers en de installatie van Pervasive Zen V14 (of lager).  Deze issue gaat enkel over nieuwe (Windows 11) pc’s met een specifiek type SSD.  Het is dus niet zo dat alle Windows 11 pc’s sowieso issues hebben met Venice.

Bij het opstarten van Venice en het toewijzen van een nieuwe V14 key komt deze melding

Deze melding doet denken aan de fout 4 op een werkstation of de ongeldige installatie melding.  Dat is dan ook het eerste wat dient nagezien te worden.

Echter blijkt na onderzoek van een van onze Venice verdelers dat nieuwe pc’s (met Windows 11)  veelal een NVMe SSD schijf hebben.   Daar zijn de sectoren groter dan 4Kb.  Veel Databasebeheer programma’s  hebben hier blijkbaar issues mee, onder andere ook SQL server en dus ook Actian Zen/Pervasive.  Momenteel gaat de set-up van Venice nog gepaard met de V14 workgroup engine.  Voor nieuwe (Windows 11) toestellen met dat specifieke SSD type kan deze foutmelding dus voorkomen. 

Begin Maart 2022 heeft Actian ook aangekondigd dat vanaf hun versies 15 en hoger dit wel ondersteund zal worden.   Voor de Zen Actian V14 is er momenteel nog geen patch voorzien hiervoor.  https://communities.actian.com/s/article/PSQL-ZEN-support-for-physical-sector-size-larger-than-4K

Voorlopig kan het opgelost worden door een aanpassing in de registry zoals hier beschreven

https://docs.microsoft.com/nl-be/troubleshoot/sql/admin/troubleshoot-os-4kb-disk-sector-size

We raden aan deze stappen te laten uitvoeren door uw IT- verantwoordelijke of Venice verdeler.  Aanpassingen aan de registry kunnen ernstige gevolgen hebben voor uw data.

 

Dit bericht is geplaatst in Interfaces/Technisch, Tip met de tags , , , . Bookmark de permalink.