Venice is al een hele tijd online beschikbaar via ons Azure platform. Om het inloggen zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het aangeraden te werken met een stabiele en degelijke internetverbinding (liefst bekabeld). We raden ook aan om steeds de laatste versie van Citrix Workspace te gebruiken.
Onderaan alvast een overzicht van de veelgestelde vragen over Venice online
- Inloggen op Azure
- Venice start niet op
- Problemen met scherm of muis
- Browser slaat het wachtwoord niet op
- Protocol error bij opstarten
- Wachtwoord wijzigen
- Toetsenbord staat verkeerd
- Lokale schijven
- Mailen op Azure
- Werkblad exporteren
- Webconnect of Management Monitor
- Rekenmachine
- Geen sessies meer
- Sneller verwerken van elektronische aankopen
1. Hoe inloggen op Azure
- Download de laatste versie Citrix workspace
- Ga naar https://my.venice.be/ en log in met de @venice.be user en het gekende wachtwoord. Uw @venice.be login zal normaal altijd uw BTW nummer bevatten gevolgd door 0001, 0002, … en dan @venice.be . Bijvoorbeeld 04276043080001@venice.be
- Ga naar apps – all apps en kies voor de Venice snelkoppeling. Eventueel kan de ster aangeklikt worden op in de favorieten te plaatsen
- Inloggen in Venice met de gekende Venice user (en wachtwoord)
2. Venice start niet op
- Kijk na dat de Citrix workspace app is geïnstalleerd op de PC/MAC
- Log alle vastgelopen sessies uit
- Kijk of de meest recente Citrix Workspace is geïnstalleerd
- Klik met de rechtermuisknop op de Citrix knop
- Kies “Check for updates”
-
- De huidige versie is te vinden onder “Advanced preferences” die ook te bereiken is via de rechtermuisknop
Soms is het ook nodig om extra instellingen na te zien maar dit is veelal zeldzaam
- Kijk na dat Citrix receiver het standaardpogramma is voor .ica bestanden via de default apps in Windows
- Kijk de antivirus na of andere security instellingen die Citrix zouden kunnen blokkeren https://support.citrix.com/article/CTX804493
Eventueel kan er ook een log getrokken worden van de Citrix activiteiten op de betreffende PC https://support.citrix.com/article/CTX286820
3. Er is maar een deel van het scherm zichtbaar, het scherm flikkert/hangt of de muis loopt niet correct
- Kijk de instellingen na van de externe beeldschermen zowel op uw beeldschermen als op Citrix. Als er meerdere schermen worden gebruikt is het aangeraden om dezelfde scherminstellingen te gebruiken.
- Er wordt online ook gesproken over issues met de laatste versies van MacOs Big Sur en Monterey en Citrix. Er is sprake van een trage werking, de muis die verdwijnt, … . Er wordt aangeraden om voorlopig een downgrade te doen van de Citrix software tot er een fix is.
- Zorg voor een recente Citrix Workspace versie
4. Mijn user en wachtwoord worden niet onthouden in mijn browser
- Ga naar de browser instellingen en kijk na of de wachtwoorden voor die bepaalde site opgeslagen kunnen worden. Soms kan (per ongeluk) een bepaalde site geweigerd zijn zonder het te beseffen. Daarna wordt dan ook niet meer gevraagd om de gegevens op te slaan
Als dat het geval is zal dat in Chrome bijvoorbeeld onderaan te zien zijn bij “never saved” . Kijk dat de pagina login.microsoftonline.com hier niet in staat.
De wachtwoorden in de verschillende browsers vinden:
5. Protocol error bij opstarten van Venice
- Verwijder de oude Citrix workspace of Citrix receiver via Add/remove programs in Control panel. Op een Mac is dat uit de folder applications
- Installeer de laatste versie van Citrix workspace zie puntje 2
6. Het wachtwoord wijzigen voor Azure
- Ga naar https://my.venice.be/ en vul de gekende @venice.be login in. Uw @venice.be login zal normaal altijd uw BTW nummer bevatten gevolgd door 0001, 0002, … en dan @venice.be . Bijvoorbeeld 04276043080001@venice.be
- Kies voor de tweede link onderaan “wachtwoord van @venice.be gebruiker vergeten”
In de volgende stappen zullen gegevens gevraagd worden om het wachtwoord te kunnen resetten
- Vul eerst de venice.be gebruiksnaam in
- Daarna wordt ter controle ook het gekoppeld mailadres gevraagd
- Er wordt een mail gestuurd als beide gegevens kloppen
- Klik in de verkregen mail op de link om het wachtwoord opnieuw in te stellen
Het wachtwoord dient maximaal om de 3 maanden gewijzigd te worden wegens security redenen. Hier zijn een paar basisregels van toepassing:
- Het moet minstens 7 tekens lang zijn
- Het moet minstens 1 hoofdletter bevatten
- Het moet minstens 1 kleine letter bevatten
- Het moet minstens 1 speciaal teken bevatten
- Het mag niet (een deel van) de naam van de firma of user bevatten
- Het mag niet (een deel van) het BTW nummer of Venice login bevatten
- Het mag niet reeds gebruikt zijn als laatste x aantal wachtwoorden
Als er geen mail met een nieuw wachtwoord binnenkomt, kijk dan in de spamfolder. Krijg je een foutmelding, contacteer dan support@venicesoftware.be .
7. Het toestenbord staat in Qwerty ipv Azerty
- Kijk in de taakbalk of de Windows/Mac instellingen na dat het toetsenbord op Azerty staat
- Kijk of het toetsenbord op Azure op Azerty staat
- Kijk na in de Citrix instellingen of het toetsenbord op dynamisch staat
- Klik met de rechtermuisknop op het Citrix icoon en kies voor advanced parmeters
- Ga naar Keyboard
- Pas de gegevens aan
- Na de aanpassingen zal u Venice/Citrix eens opnieuw moeten opstarten om deze te activeren
8. Lokale schijven gebruiken op Azure
8a Lokale schijven/bestanden vinden via Venice of Venice verkenner
De eerste keer dat Venice op Azure wordt gestart wordt de vraag gesteld om lokale schijven te delen.
Indien gewenst zullen de lokale (netwerk) schijven hierdoor ook zichtbaar zijn op Azure. Deze krijgen een specifieke notatie \\Client en het $ teken in de naam. Bij meerdere lokale (netwerk)schijven zullen deze ook hier te zien zijn.
Deze lokale C schijf kan verder uitgeklapt worden om de betreffende mappen terug te vinden.
Een bestand opslaan in de lokale documenten map of de desktop kan via C:\Users\gebruikersnaam\ … om zo verder te gaan naar de juiste map.
Indien Onedrive of een andere sync programma gebruikt wordt, kan het zijn dat eerst deze moet aangeklikt worden om het bureaublad of andere mappen terug te vinden
8b Wat als de lokale schijven niet zichtbaar zijn op Azure
- Kijk de Citrix instellingen na zoals hier beschreven
9. Hoe mailen op Azure
- Op Azure moet er met SMTP worden gemaild, er is geen koppeling met Outlook mogelijk. Dat is zo ingesteld voor security redenen
- Het instellen van SMTP kan op de volgende wijze
10. Exporteren van het extern rekenblad
- Vroeger op Aspex moest een werkblad of lijst eerst bekeken worden in Excel. Daarna kon het pas opgeslagen worden
- Op Azure is het omgekeerd, het bestand moet eerst opgeslagen worden en kan dan lokaal bekeken worden. Dat is zo ingesteld voor security redenen
11. De koppeling met Webconnect of de Management Monitor
- Er zijn wijzigingen nodig om de koppelingen opnieuw bruikbaar te maken
12. De rekenmachine sneltoets (CTLR+F2) werkt niet meer
- Dat klopt. Omdat de sneltoets Ctrl+F2 op sommige platformen een probleem gaf, kan de rekenmachine nu ook opgeroepen worden via Ctrl+Alt+C en AltGr+C
13. Geen beschikbare sessie meer bij het inloggen
- klik bovenaan in het scherm op de naam en kies voor logout
- Eventueel kan de Citrix zelf ook geforceerd gestopt worden met de rechtermuisknop
- Soms is het ook nodig om de geschiedenis/cookies te wissen in de browser
- Kijk de versie van Citrix workspace na
De volgende melding los je op dezelfde wijze op
14. Het sneller verwerken van aankoopfacturen
Wanneer je aankopen digitaal wenst te verwerken kan het trager werken als je de bestanden van je lokale schijf gaat importeren. We raden daarom aan om deze eerst te kopiëren op Azure en dan in te lezen. Zie ook het volgende artikel voor meer uitleg