Veelgestelde vragen over Venice online

(Last Updated On: 31 oktober 2022)

Momenteel ervaren we problemen met de laatste versies van Citrix WorkSpace 26.06, we raden u aan om momenteel niet up te daten naar deze versie.  Als u toch al een update deed naar deze versie kan u deze verwijderen via Control Panel – Add/remove programs en installeer een oudere versie. Uiteraard doen we er alles aan om samen met Citrix snel een oplossing te vinden hiervoor.

Venice is al een hele tijd online beschikbaar via ons Azure platform.   Om het inloggen zo optimaal mogelijk te laten verlopen is het aangeraden te werken met een stabiele en degelijke internetverbinding (liefst bekabeld).  We raden ook aan om steeds een recente versie van Citrix Workspace te gebruiken

Onderaan alvast een overzicht van de veelgestelde vragen over Venice online

  1. Inloggen op Azure
  2. Venice start niet op 
  3. Problemen met scherm of muis
  4. Browser slaat het wachtwoord niet op
  5. Protocol error bij opstarten
  6. Wachtwoord wijzigen
  7. Toetsenbord staat verkeerd
  8. Lokale schijven
    1. Lokale schijven terugvinden
    2. Lokale schijven niet zichtbaar
  9. Mailen op Azure
  10. Werkblad exporteren
  11. Webconnect of Management Monitor
  12. Rekenmachine
  13. Geen sessies meer
  14. Sneller verwerken van elektronische aankopen
  15. Teksten staan veel te klein of de vooruitgangsbalk stopt
  16. Versie van Citrix WorkSpace nazien
  17. Op welke server is de user ingelogd
  18. Updates van Citrix WorkSpace 
  19. CitrixWorskspaceUpdater voorkomt verwijderen van Citrix Workspace

 

1. Hoe inloggen op Azure

 

  • Ga naar apps – all apps en kies voor de Venice snelkoppeling.  Eventueel kan de ster aangeklikt worden op in de favorieten te plaatsen

  • Inloggen in Venice met de gekende Venice user (en wachtwoord) 

2. Venice start niet op

Momenteel ervaren we problemen met de laatste versies van Citrix WorkSpace 26.06 (en hoger), we raden u aan om momenteel niet up te daten naar deze versie.  Als u toch al een update deed naar deze versie kan u deze verwijderen via Control Panel – Add/remove programs en installeer een oudere versie. Uiteraard doen we er alles aan om samen met Citrix snel een oplossing te vinden hiervoor.

    • De huidige versie is te vinden onder “Advanced preferences” die ook te bereiken is via de rechtermuisknop

Soms is het ook nodig om extra instellingen na te zien maar dit is veelal zeldzaam

  • Kijk na dat Citrix receiver het standaardpogramma is voor .ica bestanden via de default apps in Windows 
  • Kijk de antivirus na of andere security instellingen die Citrix zouden kunnen blokkeren https://support.citrix.com/article/CTX804493

Eventueel kan er ook een log getrokken worden van de Citrix activiteiten op de betreffende PC https://support.citrix.com/article/CTX286820


3. Er is maar een deel van het scherm zichtbaar, het scherm flikkert/hangt of de muis loopt niet correct


4. Mijn user en wachtwoord worden niet onthouden in mijn browser

  • Ga naar de browser instellingen en kijk na of de wachtwoorden voor die bepaalde site opgeslagen kunnen worden. Soms kan (per ongeluk) een bepaalde site geweigerd zijn zonder het te beseffen.  Daarna wordt dan ook niet meer gevraagd om de gegevens op te slaan

Als dat het geval is zal dat in Chrome bijvoorbeeld onderaan te zien zijn bij “never saved” .  Kijk dat de pagina login.microsoftonline.com hier niet in staat.

De wachtwoorden in de verschillende browsers vinden: 


5. Protocol error bij opstarten van Venice


6. Het wachtwoord wijzigen voor Azure

  • Ga naar https://my.venice.be/ en vul de gekende @venice.be login in. Uw @venice.be login zal normaal altijd uw BTW nummer bevatten gevolgd door 0001, 0002, … en dan @venice.be . Bijvoorbeeld 04276043080001@venice.be 
  • Kies voor de tweede link onderaan “wachtwoord van @venice.be gebruiker vergeten”

In de volgende stappen zullen gegevens gevraagd worden om het wachtwoord te kunnen resetten

  • Vul eerst de venice.be gebruiksnaam in 
  • Daarna wordt ter controle ook het gekoppeld mailadres gevraagd
  • Er wordt een mail gestuurd als beide gegevens kloppen
  • Klik in de verkregen mail op de link om het wachtwoord opnieuw in te stellen 

Het wachtwoord dient maximaal om de 3 maanden gewijzigd te worden wegens security redenen.   Hier zijn een paar basisregels van toepassing: 

  • Het moet minstens 7 tekens lang zijn
  • Het moet minstens 1 hoofdletter bevatten
  • Het moet minstens 1 kleine letter bevatten
  • Het moet minstens 1 speciaal teken bevatten
  • Het mag niet (een deel van) de naam van de firma of user bevatten
  • Het mag niet (een deel van) het BTW nummer of Venice login bevatten
  • Het mag niet reeds gebruikt zijn als laatste x aantal wachtwoorden

Als er geen mail met een nieuw wachtwoord binnenkomt, kijk dan in de spamfolder.  Krijg je een foutmelding, contacteer dan support@venicesoftware.be


7.  Het toestenbord staat in Qwerty ipv Azerty

  • Kijk in de  taakbalk of de Windows/Mac instellingen  na dat het toetsenbord op Azerty staat
  • Kijk of het toetsenbord op Azure op Azerty staat
  • Kijk na in de Citrix instellingen of het toetsenbord op dynamisch staat
    • Klik met de rechtermuisknop op het Citrix icoon en kies voor advanced parmeters
    • Ga naar Keyboard
    • Pas de gegevens aan
  • Na de aanpassingen zal u Venice/Citrix eens opnieuw moeten opstarten om deze te activeren


8. Lokale schijven gebruiken op Azure

8a Lokale schijven/bestanden vinden via Venice of Venice verkenner

De eerste keer dat Venice op Azure wordt gestart wordt de vraag gesteld om lokale schijven te delen. 

Indien gewenst zullen de lokale (netwerk) schijven hierdoor ook zichtbaar zijn op Azure.  Deze krijgen een specifieke notatie \\Client en het $ teken in de naam.  Bij meerdere lokale (netwerk)schijven zullen deze ook hier te zien zijn.   

Deze lokale C schijf kan verder uitgeklapt worden om de betreffende mappen terug te vinden. 

Een bestand opslaan in de lokale documenten map of de desktop kan via  C:\Users\gebruikersnaam\ … om zo verder te gaan naar de juiste map. 

 

Indien Onedrive of een andere sync programma gebruikt wordt, kan het zijn dat eerst deze moet aangeklikt worden om het bureaublad of andere mappen terug te vinden 

8b Wat als de lokale schijven niet zichtbaar zijn op Azure


9. Hoe mailen op Azure

  • Op Azure moet er met SMTP worden gemaild, er is geen koppeling met Outlook mogelijk.  Dat is zo ingesteld voor security redenen
  • Het instellen van SMTP kan op de volgende wijze 

10. Exporteren van het extern rekenblad

  • Vroeger op Aspex moest een werkblad of lijst eerst bekeken worden in Excel.  Daarna kon het pas opgeslagen worden
  • Op Azure is het omgekeerd, het bestand moet eerst opgeslagen worden en kan dan lokaal bekeken worden.  Dat is zo ingesteld voor security redenen

11.  De koppeling met Webconnect of de Management Monitor


12. De rekenmachine sneltoets (CTLR+F2) werkt niet meer

  • Dat klopt. Omdat de sneltoets Ctrl+F2 op sommige platformen een probleem gaf, kan de rekenmachine nu ook opgeroepen worden via Ctrl+Alt+C en AltGr+C

13. Geen beschikbare sessie meer bij het inloggen

  • klik bovenaan in het scherm op de naam en kies voor logout

  • Eventueel kan de Citrix zelf ook geforceerd gestopt worden met de rechtermuisknop

De volgende melding los je op dezelfde wijze op 

14.  Het sneller verwerken van aankoopfacturen

Wanneer je aankopen digitaal wenst te verwerken kan het trager werken als je de bestanden van je lokale schijf gaat importeren.  We raden daarom aan om deze eerst te kopiëren op Azure en dan in te lezen.  Zie ook het volgende artikel voor meer uitleg 

15. Teksten staan opeens veel te klein

We hebben doorgekregen dat de laatste versie 22.06 (en hoger) momenteel issues zouden geven met onze Azure infrastructuur.  Ondertussen is er een fix uitgebracht door Citrix, vanaf versie 22.10 is dit probleem opgelost https://www.citrix.com/downloads/workspace-app/windows/workspace-app-for-windows-latest.html

16.  De versie van Citrix WorkSpace bepalen

Soms is het interessant om de versie van Citrix WorkSpace te kennen, dat kan via volgende stappen

  • Klik met de rechtermuisknop op het Citrix icoon en kies advanced preferences

 

 

 

 

 

 

  • Onder “About” kan de versie bekeken worden

17. Op welke server is de user ingelogd

Soms is het nuttig voor onze support om te weten op welke server een user is ingelogd.  We kunnen dit meestal wel terugvinden in ons portaal echter niet altijd. 

  • Zoek het Citrix WorkSpace icoon rechts onderaan uw taakbalk
  • Klik met de rechtermuisknop en kies Connection Center

De actieve verbindingen, openstaande modules en de server worden hier getoond (hier bijvoorbeeld server 017)

18. Automatische updates van Citrix WorkSpace uitzetten

Je kan in sommige gevallen wensen dat de installatie van Citrix WorkSpace geen updates meer krijgt.  Dat kan zo ingesteld worden: 

  • Rechtermuisknop op Citrix icoon 
  • Kies Advanced preferences

  • Klik op Citrix WorkSpace Updates
  • Zet daar de setting op NO

19. CitrixWorskspaceUpdater voorkomt verwijderen van Citrix Workspace

Soms is het nodig om de Citrix Workspace te verwijderen of te herinstalleren.  In sommige gevallen lijkt dat niet mogelijk omdat de CitrixWorskspaceUpdater nog zou openstaan.  Je krijgt hiervan een foutmelding en het verwijderen stopt.

Ga naar taakbeheer/taskmgr en klik  op tab gebruikers.  

Kies de gebruiker in kwestie en zoek naar de updater.  Klik die aan en sluit deze af

Dit bericht is geplaatst in Boekhouding, Facturatie, Interfaces/Technisch, Licentie, Tip met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.